Suomessa digiloikka on ollut koronapandemian aikana yhä pitenevien yksittäisten pomppujen kujanjuoksua. Vauhti erilaisten sähköisten- ja takaisinsoittopalveluiden osalta on kiihtynyt entisestään.
Omaan, henkilökohtaiseen terveysarvioon pohjautuva Omaolo-palvelu internetissä on entistä laajemmin käytössä. Sähköisestä palvelusta on mahdollista löytää erilaisia ja -tasoisia palveluita kotisohvalta käsin.
Omaolo-palvelusta löytää sosiaali- ja terveyspalvelut, nopeasti ja esteettömästi, ympäri vuorokauden – vaikka kotisohvalta käsin!
Omaolon antamat suositukset ovat aina henkilökohtaisia. Ne perustuvat ajantasaisimpaan tieteelliseen tutkimusnäyttöön ja kansallisesti yhteisesti sovittuihin kriteereihin.
omaolo.fi

Digipalveluiden lisääntyminen palvelee sellaisia henkilöitä, jotka osaavat käyttää tietokonetta tai älypuhelinta, ja joilla on käytössään internet-palvelut. Kaikki meistä eivät vielä omista tänäkään päivänä matkapuhelinta, verkkopalvelopimusta (nettiä) saati verkkopankkitunnuksia.
Verkkopankkitunnuksilla suoritetaan nykyään tietoverkonpalveluihin ns. vahva tunnistautuminen, eikä henkilöpapereita tai henkilötunnusta kysytä. Tämäkin palvelee vain osaa kansalaisista, ei kaikkia.

Miten pysymme tässä digitaalisten palveluiden kehittymisessä mukana? Jos työikäiset alkavat pian tunnistaa itsestään tieto-taidon puutetta, miten on ”peräkylän pirren” tai ”metsäkulman murrin” tilanne? Aika haastava tulevaisuus yhteiskunnallisesti meillä edessä, kun suomalainen yhteiskunta ikääntyy pikavauhdilla.
Sote-uudistuksen myötä meidän tulee päättäjinä pitää kaikki mukana sähköisten palveluiden kehittyessä, ja digoloikan kiihtyessä digiharppauksiksi. Kun perinteiset paperilomake- ja puhelinsoittopalvelut vähenevät, tulee jatkossa olla käytössä palvelupisteitä, joissa ikäihmisiä ja muita henkilöitä autetaan erilaisten palveluiden käytössä ja tuetaan ilmoittautumisissa ymv.

Hyvinvointialueella erilaisia tukipalveluita voi olla tarjolla sellaisissa paikoissa, joissa kokoonnutaan jo muutenkin. Tukipalveluiden lisäksi voidaan näissä tiloissa myös kouluttaa suurempia määriä käyttäjiä samalla kertaa ja sen jälkeen vielä varmistaa, että jokainen käyttäjä pärjää mahdollisuuksien mukaan itsenäisesti seuraavalla kerralla.